Vihaan näitä tällaisia juhlia. Olisi niin ihanaa viettää ne jonkun kanssa jotain kivaa tehden. Mutta ei, yksin menee vaput ja juhannukset; kaikki nämä ei-perhejuhlat.

Nyt minulle kylläkin kelpaisi ihan kaverikin vapun viettoon, eikä vain oma kulta... On minulla ystäviä, ei siitä ole kysymys, vaan siitä, että olen aina se porukkani "outolintu". Koskaan en oikein sovi kaveriporukkaani täysin. Ei sopimattomuuteni usein haittaa, mutta juuri nämä vaput ja vastaavat tökkivät.

Kyllähän ne kaverit tietysti minut mukaansa pyysivät, mutta kieltäydyin. Kaikki kaverini ovat "normaaleja" opiskelijanuoria, joiden mielestä märkä wappu on paras wappu. Mustavalkolakki päähän, haalarit jalkaan ja ryyppäämään! ...Ja itsehän en juo (siiderin tai lonkun pari saatan joskus juodakin, mutta ei väkevämpää eikä enempää eikä varsinkaan humalaa) ja kännisten ihmisten seuraaminen on aikalailla vastenmielistä, niin miksi olisin viitsinyt lähteä mukaan tietäen, etten kuitenkaan tule nauttimaan illasta? Puhumattakaan nyt siitä, että introverttina ihmispaljouksiset paikat ovat epämiellyttäviä ja ahdistavia. Huoh, maailma pelaa liikaa ekstroverttien säänöillä.

Tuo kännääminenhän oli jo eilen, mutta pilaa minulta koko tämän vappupäivänkin. Ei kukaan kaveri krapulaisena minnekkään lähde, ja jos lähteekiin niin lisä juomaa vapun kunniaksi vaan. Ja mitä minä sitten haluaisin tehdä? En minä tiedä, lapsuusvuosien jälkeen ei ole ollut yhtäkään hauskaa vappua. Heti kun kaverit joskus yläasteaikana keksivät, että ryyppääminenhän on kivaa, niin alkoivat nämä ryyppyjuhlapäivät mennä minulta sitten kokonaan ohi. (Eivät minun kaverini mitään alkoholisteja ole, vaikka taidan heidät sellaisiksi nyt tässä leimata. Vaput ja juhannukset nyt vain ovat ryyppyjuhlia suurelle osalle.)

Hmm, ulkona on hyvä sää, joten ulos olisi kiva mennä. Kävelylle jonnekin. Puistoon, rannalle... Piknikille? Ravintolaan syömään... Ah, jonnekin mökille rauhaan kaksistaan...

Niin niin, noitahan voisi yksinkin, mutta kun minä haluaisin, että olisi joku tekemässä niitä minun kanssani. Joku, jonka mielestä vappu minun kanssani tehden muuta kuin ryypäten olisi mukava. Vaan sitä jokua ei ole. Ei ole koskaan ollut.